Opdrachten
Opdrachten die je thuis maakt. In het lesschema zie je wanneer deze gemaakt moeten worden. En natuurlijk bespreken we ze in de klas.
Opdracht 1
Breng je eigen kijk- en leesgedrag in kaart met behulp van het Kijkgedrag Formulier of bijvoorbeeld een online programma als Timetoast.
Schrijf daarbij een stuk (tenminste half A4, mag ook langer) waarin je de volgende punten naar voren laat komen:
- vergelijk jouw kijkgedrag en gebruik van social media met dat van een onderzoek (zelf zoeken internet) naar een jongeren doelgroep.
- Pas je in het algemene beeld? Ben je representatief? Wat vind jij van een ‘digitaliserende samenleving’ ben je voorstander of moet het minder?
De opdracht mag ook in video-verslag worden ingeleverd.
Opdracht 2
Ondervraag een ouder iemand (oma/opa/ouder) naar zijn ervaringen met media op jouw leeftijd, wat is er veranderd? Neem het op op video of schrijft het uit.
De opdracht mag ook in video-verslag worden ingeleverd.
Opdracht 3
Maak een filmanalyse van een documentaire van Sunny Bergman (o.a. Zwart als Roet, Beperkt Houdbaar, Sletvrees) of analyseer zelf een docu, nadat je de keuze hebt laten goedkeuren door docent.
(Zie het Filmanalyse Formulier verstuurd per mail)
Eindopdracht
Ga alvast tijdens de lessen nadenken over je eindopdracht.
Je kunt kiezen uit 3 onderwerpen, een workshop, een foto-elicitatie- of film.
1. Je bedenkt een workshop voor een jongere doelgroep. Aan de hand van een foto/film/documentaire/soap bespreek je op een heldere manier een onderwerp wat hen aanspreekt (bijvoorbeeld identiteit/discriminatie/invloed media).
Je presentatie bestaat uit
-een inleiding bij het beeld,
-voorbeelden van de film/fragmenten die je gekozen hebt en
-je geeft een aanzet tot discussie.
De presentatie mag 10 minuten duren.
2. Je doet een korte foto elicitatie onderzoek.
Dit is een interview met behulp en naar aanleiding van van foto’s. Je kiest een onderwerp en zoekt of maakt er foto’s bij of he maakt gebruik van bestaande foto’s:
bijv. familiefoto album/foto’s over een wijk/foto’s
- foto’s op een mobiel van jongeren
- foto’s in de media:
- over veranderde digitale samenleving (a.d.h.v. foto’s op internet/insta/twitter etc)
- invloed van geweld in de media
- of foto’s die jij of de geïnterviewde hebben gemaakt.
De foto’s zijn aanleiding en een hulpmiddel bij het interview.In je verslag maak je een inleiding, samenvatting van het interview met daarbij de behorende foto’s en een conclusie van totaal minimaal 6 pagina’s.
3. Je maakt een kort video-item (5 minuten) over een van de besproken onderwerpen over Beeldcultuur.
Je bespreekt je filmplan met je docent.
Te behalen studiepunten voor Beeldcultuur: twee studiepunten.
Er wordt één eindcijfer berekend. Daarvoor wordt het gemiddelde van tussenopdrachten (50%) genomen en de eindopdracht (50%).
De student mag maximaal 1x afwezig zijn met afmelding. Wanneer de student 2 x te laat of afwezig is of niet actief deelneemt, wordt 1 punt van het totaal cijfer ingehouden. Bij meer afwezigheid wordt per keer 1 extra punt ingehouden op de eindbeoordeling.
De eindpresentatie van de eindopdracht is op 26 maart 2020.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten